Osloskolen satser på lesing men kutter i hjelpen til dem som trenger det mest


Våre hovedtillitsvalgte Ane Hestmann Melle og Mari Huse Heggdal i Oslo kommune advarer mot å kutte i de mest målrettede og forebyggende tiltakene for elever med behov for logopedisk utredning og oppfølging. Skal Osloskolen lykkes med tidlig innsats og inkludering, kan ikke støttetjenestene svekkes. Her må man lytte til logopedene og andre fagpersoner og sikre at logopedtilbudet i PPT forblir tilgjengelig og til stede der barna er: på skolen.

06.11.2025

Byråden for utdanning i Oslo varslet i Dagsavisen 07.10.2025 økt satsing på lesing og skriving i Osloskolen. Samtidig bygger Utdanningsetaten i realiteten ned de viktigste støttetjenestene for elever med høy risiko for lese- og skrivevansker: barn med språk- og språklydforstyrrelser. Også andre sårbare grupper rammes når logopedtilbudet i Pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT) nå endres, slik Utdanningsnytt omtalte 14.10.2025.

Les hele saken hos Utdanningsnytt.no her

Norsk logopedforbund er medlem av